
Es troba a l’est de Serracarbassa, a l’altra banda del torrent de l’Espluga, prop de l’inici del camí que duu al collet de ca l’Esclopeter (41º 44’ 711 – 002º 10’ 706 – 731).
És de planta cilíndrica i està soterrat totalment excepte la cúpula semiesfèrica que li fa de coberta i una part del mur de ponent (que dóna al vessant de la muntanya). Fa uns 8 metres de profunditat fins a les lluernes i aproximadament té 8 metres de diàmetre. Sembla que està fet amb pedra seca disposada en fileres (no s’ha pogut accedir al seu interior), tot i que part de la base està excavada a la roca mare.
La cúpula, coberta de terra i vegetació, presenta tres lluernes disposades asimètricament, de manera que no n’hi ha cap al costat de la vall (oest). Al costat del mur hi ha un espai de circumval·lació reforçat amb pedra seca. Un camí condueix fins al llit del torrent, on es troben diferents represes i algunes basses on segurament es retenia l’aigua per obtenir-ne gel. Una d’aquestes preses (41º 44’ 635 – 002º 10’ 504 – 716), a més del mur de totxos i pedra, conserva excavat en el sòl petri dos forats per encastar bigues que delaten l’existència d’una presa anterior. Un tros més amunt, val la pena arribar-se fins al gorg que hi ha sota la Fita Gran (41º 44’ 796 – 002º 11’ 001 – 734). Aquest tram de riu presenta altres represes fetes amb pedra natural (rastells[1]).
[1] Segons el DCVB: “Paret de pedra seca, feta d’algunes filades de pedres grosses i bastida en forma vertical o atalussada, per a deturar l’aigua que baixa pels costers i evitar que s’endugui la terra).”