Cal Fantasia

Cal Fantasia
Cal Fantasia

Masia situada al tram superior del torrent de Cerverisses, a la riba dreta (41º 44’ 634 – 002º 08’ 565 – 672).

L’edifici actual fa 10 m de fons per 21 m d’ample, però des de l’exterior mateix s’evidencia que es va construir, com a mínim, en dues fases, que corresponen a dos cossos diferenciats.

El cos més antic és el de la part occidental, que consta de l’entrada, on hi ha unes escales amb tres graons de pedra i la resta de fusta que permeten accedir al primer pis, la cuina (equipada amb xemeneia, forn negre, fogons, armari i desaigüe) i un parell d’estances segurament per al bestiar. Al pis superior hi ha quatre habitacions amb el terra fet de fusta.

El cos oriental és fet posteriorment i al seu interior es troba el conjunt del forn que normalment es trobaria a l’exterior. La part inferior d’aquest cos estava formada per dues grans corts dedicades al bestiar, cobertes amb voltes catalanes. Al primer pis hi ha diverses habitacions. En una d’elles encara es conserva una biga que corresponia a l’antiga teulada d’abans de fer-se aquesta ampliació, que és delatada per altres detalls.

La façana, orientada a migdia, presenta set finestres i tres portes. Les de la part antiga són fetes amb llindes planes de pedra, sense cap inscripció; en canvi, les obertures de la part ampliada són fetes amb maons cuits.

Aquesta masia apareix en el mapa de 1790 fet per Raimon Cerdà que es guarda a la masia de les Torres (vegeu també Pladevall, 2009; 152). El símbol que representa la casa mostra una masia de planta quadrada, amb teulada a dues aigües perpendicular a la façana principal, on hi ha la porta a la part baixa i dues finestres al primer pis. Aquest fet ens indica que l’ampliació es va fer amb posterioritat a la data d’elaboració del mapa (1790), segurament ja entrat el segle XIX.

Tot fa pensar que la casa original havia estat una caseta de les d’estructura típica del segle XVIII. Si això és així, podria ser que el mas Cervericia de què parla Pladevall (2009; 77-78) correspongués a l’estructura que es descriu en el següent apartat.

One thought on “Cal Fantasia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.